منبت کاری

منبت کاری

منبت کاری و هنرهای مرتبط با چوب

با توجه به اینکه چوب قدیمی‌ترین متریال برای خلق انواع آثار هنری بوده، هنرهای مختلفی پیرامون این متریال شکل گرفته است که یکی از مهم‌ترین آنها در صنعت مبلمان منبت کاری است. از جمله این هنرها میتوان به موارد زیر اشاره کرد. روی تصاویر کلیک کنید تا تصویر را در ابعاد بزرگتر مشاهده فرمائید:

مشبک

 

منبت کاری چیست؟

منبت کاری

منبت کاری

منبت کاری یکی از هنرهای قدیمی است که برای ایجاد نقوش برجسته روی چوب استفاده می‌شود. طبق بررسی آثار به نظر میرسد قدمت هنر منبت کاری به بیش از 1500 سال پیش میرسد و به نظر میرسد پیش از آن هم این هنر وجود داشته است.

در گذشته از ابزارهای دستی برای منبت کاری استفاده می‌شد و منبت کاران نقوش برجسته را روی چوب با ابزار مغار ایجاد می‌کردند و از دل یک چوب تخت نقوش برجسته و یا مجسمه ساخته میشد.

مغار ابزار منبت کاری

مغار (ابزار منبت کاری)

اما امروزه با پیشرفت ماشین آلات، طرح منبت به صورت اولیه در کامپیوتر به صورت یک طرح سه بعدی طراحی شده و سپس با ماشین CNC روی قطعات چوبی حکاکی می‌شود. ماشین آلات دیجیتال هرچند که دقت بالایی دارند و هر تعداد قطعه که تولید میکنند دقیقا شبیه همدیگر هستند، اما همچنان برای داشتن جلوه بهتر نیاز است که یک منبت کار ماهر ظرافت های کار را با ابزارهای سنتی مثل مغار روی کار ایجاد کند.

تولیدات شرکت ماهون چوب همگی با دستگاه منبت دیجیتال CNC بوده و بعد از انجام منبت توسط دستگاه توسط استادان منبت کاری پرداخت نهایی می‌شوند.

محصولات منبت شده سلطنتی چوبی ماهون چوب

 

ویکی پدیا: مواد اولیه منبت انواع چوب است. هرچه جنس چوب محکم تر و فشرده تر باشد کار منبت بهتر و زیباتر و با دوام تر می‌باشد. مثل چوب گردو، شمشاد، گلابی. ابتدا طرح مورد نظر روی چوب کشیده شده و حکاکی شده و سپس به صورت برجسته و حجم دار درآورده می‌شود.

علت نام گذاری سلطنتی روی محصولات منبت شده

با توجه به اینکه متریال چوب یک محصول گران قیمت در دنیای کنونی است و از طرف دیگر کارهای تمام چوبی منبت شده با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از آن توسط نیروی انسانی آماده می‌شود، هزینه دستمزد نسبتا بالایی دارد و به همین علت افراد خاصی امکان تهیه این محصولات را دارند. همچنین غالبا در کاخ‌ها با توجه به اینکه چوب حس اصالت ایجاد می‌کند و از طرفی هنر منبت، یک هنر ماندگار است، معمولا در کاخ‌ها از این محصولات استفاده شده. شاید یکی از دلایل مهم عنوان گذاری سلطنتی روی محصولات منبت شده همین موضوع باشد.

برای آشنایی بیشتر با تولیدات منبت میتوانید محصولات ماهون چوب را در لینک‌های زیر مشاهده نمایید. همچنین میتوانید برای مشاوره با شماره 02537301648 یا 09037891648 در تماس باشید:

میز‌های تلویزیون منبت سلطنتی

ساعت کنسول‌های منبت سلطنتی

ساعت‌های دیواری منبت سلطنتی

ساعت‌های رومیزی منبت سلطنتی 

آینه کنسول‌های منبت سلطنتی

جلو مبلی و عسلی منبت سلطنتی

میز غذاخوری منبت سلطنتی

میز استند کنار سالنی منبت سلطنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.